Spelenderwijs


SPELENDERWIJS

 

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen het best te benaderen is:


  • als iemand zich gehoord voelt;
  • als er vertrouwen is;
  • als het gesprek soepel loopt;
  • zeker ingeval van kinderen: als het spelenderwijs gebeurt.


Vandaar dat ik vaak spellen inzet als een methode die de communicatie tussen kind en ouders versterkt en het zelfvertrouwen van het kind vergroot.


Het kind ontdekt:

"Ik ben en ik mag er zijn!"


  • Het kind leert omgaan met zichzelf en zijn/haar problemen.
  • Het kind leert in gesprek te gaan met volwassenen door gebruik te maken van metaforen en verhalen.
  • Zijn/haar unieke eigenschappen en talenten en kwaliteiten te ontdekken.


Ouders krijgen nieuwe inzichten.


Zo maak ik soms spelenderwijs kennis met de ouders.

Deze manier van werken zet de ouder aan het nadenken over zichzelf, de situatie of het 'probleem' en de relatie tot het kind. En het spelen van het spel brengt zeker nieuwe inzichten tot stand. Daarbij krijgt de ouder ook meteen een beeld van de manier van werken.


Het doel is om opvoeden weer leuk te gaan vinden.


Bij grotere kinderen of volwassenen is het eigenlijk niet veel anders. Ook voor hen blijkt dat het spelenderwijs leren:


  • snel inzicht geeft in wat hen beweegt;
  • waar zij tegenaan lopen;
  • en ook waar hun sterke kanten liggen.